dinsdag 22 juni 2010

Pielemuis

Het gedoe met de Muis heeft veel herinneringen opgeroepen. Daarom sluit ik dit muizenvierluik af met een verhaal uit de oude doos.

In mijn vroege kinderjaren woonde ik met mijn ouders, broertje en zusje in een arbeiderswoning in de Haagse Schilderswijk. Op een “onvrije tweede etage”. Dat betekent dat je via de de gemeenschappelijke trap en de gang van de buren in je woning kwam. Achter de met jute bespannen muren tierde een muizenkolonie welig. Mede dank zij de inbreng van de groenteboer van de benedenverdieping, die met de kisten aardappelen, sla en spinazie dagelijks verse veldmuisjes kreeg aangevoerd. En kikkers, maar die kwamen niet verder dan het portaal waar wij ze,  meestal instant dry, in spreidstand aantroffen. Muizen liepen met gemak over de traploper met de koperen roeden naar de tweede verdieping. Op de eerste etage, waar de families Wehrmeijer  en Hoddenbach  met hun valse Duitse herder woonden, bleven ze natuurlijk zo kort mogelijk. Dus klauterden zij met frisse moed naar higher grounds.

Al je overdag muizen wilde zien, dan moest je een paar stoeptegels  bij de gevel optillen, zo hadden wij als kind bij het zoeken naar een geschikte knikkerpot uitgevogeld. Hele nesten zag je  uit elkaar stuiven….In huis zagen wij er niet zoveel, maar aan het gekrabbel achter het behang te horen, waren ze er wel. Wij wisten ook dat, wanneer je des avonds na het toiletgebruik de handen in de keuken met  sunlightzeep had gewassen, je even aan de blauw geruite handdoek moest schudden, om te voorkomen dat je een close encounter met een Muis had. Vraag me niet waarom, maar die handdoek was een favoriete speelplek. Op een avond kwam een neef zijn verloofde voorstellen. Oeps, even vergeten het meisje voor de mogelijke Muis te waarschuwen, hetgeen mijn neef bijna op een voortijdige breuk met de beoogde bruid kwam te staan.

Met drie kleine kinderen in huis, waren muizenklemmen geen optie. Maar mijn vader had een probaat middel tegen de muizenplaag. Nadat de lamp boven de tafel was gedoofd en de muizen dachten dat de kust veilig was, sloop hij op zijn blote kakkies van de alkoof naar de woonkamer. In zijn, geheel volgens de toenmalige mode, veel te wijde wekelijks wisselende wollen onderbroek waar de pielemuis op onverwachte momenten nieuwsgierig uitpiepte, mepte hij met de kachelpook een aantal overmoedige huismuizen naar de andere wereld. Hij had altijd prijs. En mocht de mep eens wat minder doeltreffend zijn, dan sleepte de snevende Muis zich naar een hoekje van de kamer, waar wij hem bij het ochtendgloren alsnog met stoffer en blik konden opvegen.

In deze tijd, waarin lubberende onderbroeken, ontsnappende pielemuizen en kachelpoken even zeldzaam zijn als huismuizen kunnen we ons niet voorstellen dat mensen en muizen nog geen vijftig jaar geleden zo intensief samenleefden. De moderne Muis vestigt zich kennelijk niet meer permanent in een woning; de moderne Muis migreert nog voor de moderne Mens zich überhaupt gerealiseerd heeft dat er een Muis in huis is. Een tikkeltje teleurgesteld was ik dus wel, toen ik vanmorgen de pindakaas van de muizenvallen afspoelde om ze daarna in de garage op te bergen. Weer niks gevangen! Misschien toch maar eens op Marktplaats kijken of ik een kachelpook op de kop kan tikken?

7 opmerkingen:

  1. Whahahahahahha ben ik blij dat de muizen met hun tijd mee zijn gegaan , moet er toch niet aan denken hoor een muis in me huis.

    Groetjes Deb en Co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Ton wat herken ik dit goed. Wij woonden weliswaar in de jordaan in Amsterdam, maar ook daar hielden de muizen goed huis. Als ik 's-nachts in bed lag, hoorde ik ze achter de muren van boven naar beneden lopen. Ik krijg nog de kriebels als ik daar aan denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ooit (lang geleden ...) eens een muis gevangen, met ouderwetse kaas. Omdat vrouwlief (en ik ook wel hoor ...) het toch zielig vonden om die dieren 'af te maken', was het een muizenval waar hij levend in kwam. Wat een hilariteit toen we er daadwerkelijk 1 gevangen hadden !

    Overigens, bij 'Wie leest er mee' staat dat er iemand 'from Netherlands' nu op jou blog is, terwijl ik toch echt in Praag ben ;-) ! HAHA !!

    We hebben hem keurig netjes, ver weg in een weiland, weer vrijgelaten ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een verrassing zo ineens een nieuwe blog. Helemaal fijn, al vind ik de jacht op het muisje ook een beetje zielig. Ik snap het wel, ik wil ook geen muizen in huis, maar gelukkig zorgt mijn kat daar wel voor (al heeft hij mij wel eens een dode cadeau gedaan).
    Doe de kachelpook maar niet, stel je voor dat die terecht komt op je bevallige voet, dan zou de stemming er toch even wat in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig voor jullie dat de muis geemigreerd is, waarschijnlijk naar een lekker sappig weiland waar hij/zij van de zon geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig heb je niks gevangen, heb je ook geen dilemma als je het beessie nog zijn nek om moet draaien.

    Wellicht kun je op marktplaats ook muizen vinden ? ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mocht je op marktplaats een mooie kachelpook vinden dan kan natuurlijk ook de wollen onderbroek niet ontbreken. Maar let inderdaad wel op voor de pielemuis. En zoals Herman Finkers zei: Herman, die korte broek staat je niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen