zondag 13 juni 2010

De Muis

Ugly Mouse
Vorige week vonden wij wat zwarte dingetjes op het lichte vloerkleed. Wij dachten dat het pluisjes van de goedkope Walmartsokken waren en stofzuigden ze onbezorgd weg. Gisteren vonden wij weer wat zwarte dingetjes in de keuken. Verbaasd stelden wij vast dat het hier om echte, originele, verse muizenkeutels handelde. Die had ik, sinds ik in Den Haag boven een groenteboer woonde, geloof ik niet meer gezien!
Ons huis is tien jaar geleden nieuw gebouwd met lekker veel beton en gips, dus voor de gemiddelde Muis is er hier niet veel te beleven. In de voorraadkastjes lijkt alles onder controle; geen aangevroten doosjes rijst, cup-a-soup of macaroni. Ook de appeltjes en banaantjes worden tot nu toe met rust gelaten en De Muis had kennelijk ook geen zin in een uitje.
Met frisse tegenzin sloopten we de plinten onder de keuken vandaan. Op onze knieĆ«n met het gezicht naar het Oosten, baden wij met de zaklantaarn in  de hand, dat we  De Muis toch maar liever niet zouden vinden in deze positie. Op wat gezellige spinnenwebjes na, vonden wij niets verdachts en zeker geen verse keutels. De vraag is of wij met De Muis een permanente bewoner in huis hebben of dat hij zich zo af en toe door een klein en voor ons onvindbaar gaatje naar binnen wurmt. Eenmaal binnen heeft De Muis vrij spel om op z’n gemakje een beetje rond te keutelen. Niet gehinderd door drempels piept hij gemakkelijk onder iedere deur door. Er zijn genoeg plekjes om je hier als Muis onvindbaar te maken. Zowel de koelkast als de vriezer schijnen geliefde plekjes te zijn. Voor ons gemak zijn ze ingebouwd in de keuken en hoewel er een kleine verbouwing gepland is, gaat het ons echt te ver om de keuken verder dan de plint af te breken.
De meterkast lijkt een volgende geschikte verstopplaats. Muizen hebben voldoende aan de diameter van een potlood om zich doorheen te wurmen en naast de leidingen zit wel wat ruimte. Maar ook hier geen spoor van keutels. Qua kruimeltjes leek de bank ons, vanuit het perspectief van De Muis ook een geschikt plekje. Ook nadat we de bank van onderen hadden bekeken, vonden geen spoor van De Muis.Inmiddels weten wij vrijwel alles van De Muis, behalve zijn vaste woon of verblijfplaats. Hij piept door de kleinste gaatjes je huis binnen, maar  De Muis wandelt ook net zo gemakkelijk door de openstaande openslaande tuindeuren je huis in als er even iemand niet kijkt. Ook fijn om te weten: een muis heeft geen blaas en piest bij iedere stap een kleine druppeltje.
Mocht de Muis, van wie bekend is dat De Familie dikwijls een informateur vooruit stuurt, er in slagen om zich hier met een vrouwtje te vestigen, dan formeren zij met een beetje geluk binnen een jaar een kabinet van 340 nakomelingen! Die zich binnen de kortste keren ook weer als een razende zullen voortplanten, dus dan wordt het pas echt gezellig.
Om te voorkomen dat De Muis zich permanent in huize Teleton Ugly Mouse 2vestigt, hebben wij dus op strategische plaatsen een valletje neergezet. Met pindakaas, want daar schijnt De Muis dol op te zijn. Wij stonden dan ook vanmorgen op met de blijde verwachting van een kind dat gaat kijken of de Sint een verrassing in zijn schoen heeft gedaan. De valletjes bleken onaangeroerd en we vonden geen verse keutels. Enigszins teleurgesteld zetten wij ons aan het ontbijt. Voorlopig even zonder pindakaas op brood want dat zouden we wel eens hard nodig kunnen hebben; voor de muizenjacht!

15 opmerkingen:

  1. En zo is er toch weer een begin gemaakt aan een nieuw blog....gelukkig maar!!! Je hebt zoveel fans, die kun je moeilijk in de steek laten natuurlijk. Wij lezen weer gezellig met je mee en hopen van ganser harte dat de muis een ander onderkomen zal gaan zoeken. Veel plezier met het uitkijken naar een mooie vakantie op het najaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zie ik ook nog dat ik de eerste volger ben...dit zal wel een kort leven beschoren zijn!!! Dat er nog vele mogen volgen, voor het guiness book of records (hihihi)!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha wat een verhaal alweer, zo zie je maar dat je ook thuis genoeg voer vind om een blog te vullen.

    Maar ik ben wel zwaar teleur gesteld dat je geen familie van Mickey en Minnie over de vloer wilt hebben. Jullie zijn immers bij hun wel altijd welkom zodra je in Disney bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was alle keren een "illegal reader", maar ik heb me nu netjes aangemeld. Ik heb genoten van je eerste bericht. Vooral doorgaan !! Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oef, ...een pak van mijn hart hoor dat jullie toch hebben besloten om er nog een Blog tegen aan te gooien.
    Ik moet ook meteen maar met complimenten gaan smijten (hoewel dat natuurlijk nooit goed is zo aan een begin!!), want het leest weer heerlijk weg en alleen al het beeld van een gebukte Teleton die elk moment een muis onder de plint vandaan verwacht is hilarisch!

    Mijn dank is GROOT

    BeantwoordenVerwijderen
  6. GELUKKIG!!!! Daar had je ons goed te pakken Ton, maar we mogen weer genieten van een blog. Het leest weer als vanouds. Ik kijk nu toch met andere ogen naar mijn keukenplint en de avonturen van huize Teleton komen bij ons vaak ter sprake. Dankzij jullie zit de stemming er bij ons vaak goed in.......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wil je ons nooit meer zo laten schrikken... wel naar Florida willen vertrekken maar geen blog... en dan ineens een blog tot en MET de vakantie...joehee, het gaat toch nog goedkomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel succes met de muis !! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig een blog! En nog wel sneller dan ik had gehoopt. Ik zit hier alweer met een big smile te lezen en te genieten. Fijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In huize PenPe hebben wij een flinke verzameling van resin Mickeys maar sinds kort loopt er buiten op het dakterras van onze condo ook een kleine Mickey van vlees en bloed. Mocht 'ie toch kans zien om binnen achter onze koelkast te verdwijnen dan heeft Mickey 'bad luck' want de koelkast staat op wieltjes dus heb um dan zo te pakken...

    Maar fijn dat jullie toch weer een blog hebben gestart en wij de komende maanden kunnen meegenieten met huize Teleton waar de sfeer er al weer goed in zit :)

    Groetjes,
    Pieter & Petra "PenPe"

    BeantwoordenVerwijderen
  11. JIppie er is weer een blog .
    We waren nog niet helemaal afgekicked en dat hoeft nu dus ook niet meer whahahahaha.

    Groetjes Debby en co

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkig was de schrik maar van korte duur, en kunnen we gelukkig toch een blog gaan lezen.
    Ik verheug me er helemaal op en is Mickey Mouse
    al gesignaleerd.
    grtjes Mineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou ja zeg..... ben ik de abonnementen in mijn Google Reader bij aan het werken, zie ik ineens dat Teleton een nieuwe blog heeft ! Mijn dag,en die duurt nog lang, kan niet meer stuk :-)

    Op naar mooie verhalen en heel veel voorpret.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. misschien met de matteklopper op de bank gaan liggen en dan maar wachten totdat de muis voorbij komt gesjeest ?

    BeantwoordenVerwijderen